Barnperspektiv med nyanlända föräldrar

Att få kontakt med nyanlända föräldrar kan underlätta elevhälsans arbete med nyanlända elever. Men hur går man tillväga? Fryshuset i Småland/Öland har startat en utbildning som kan visa vägen för skolorna.

Välkommen hem är en föräldrautbildning för nyanlända föräldrar på modersmål. Syftet är att ge föräldrarna en ökad förståelse och kunskap kring det svenska samhället ur ett barnperspektiv och att ge familjerna bästa möjliga förutsättningar i mötet med den nya kulturen. Kursen ger också kunskaper i att hantera de förväntningar och krav som det nya samhället ställer och hjälper föräldrarna att vara delaktiga i sina barns skolarbete, fritid och utveckling.

För att underlätta diskussionerna används till exempel bildspel som ett sätt att hjälpa till att öka förståelsen för skillnader och likheter mellan den svenska kulturen och den kultur familjerna kommer ifrån. Att utbildningen hålls på deltagarnas modersmål och att kursledarna har insikt om både den svenska kulturen och deltagarnas kultur gör det lättare att uttrycka sina åsikter och att vara delaktiga i diskussionerna. 

”Föräldrarna har rätt att vara med sina barn på skoltid, men vet de nyanlända föräldrarna om det?”

Under utbildningen diskuteras exempelvis vikten av att föräldrarna är aktiva i sina barns liv och att föräldrarna vet och förstår vad eleven gör i skolan. Genom diskussioner utbyter deltagarna sina erfarenheter och tips om barnupp-
fostran och föräldrarollen. 

Kursen omfattar sex olika teman som presenteras under tio tillfällen, eller fler om deltagarna exempelvis vill fördjupa sig inom ett särskilt område. Innehållet varieras utifrån deltagarnas behov och intressen. Exempel på frågor som tas upp är vikten av tydliga gränser och regler för att barn och unga ska uppleva trygghet och hur regler fungerar för att ge barnet tydlighet och struktur i vardagen. Även hedersrelaterat våld och förtryck diskuteras, liksom frågor kring fritidsintressen och aktiviteter, men även vikten av att spendera tid tillsammans som familj. Diskussioner om föräldraansvar och barns rättigheter är också viktiga delmoment, samt hur man kan förhålla sig till barnens kompisar och vilka normer som finns i det svenska samhället. Även deltagarnas egna dilemman tas upp.

Möte med skolan

Innan utbildningen startar har man möte med skolan för att stämma av vilka frågor som ska tas upp. Skolan kommunicerar med modersmålslärare som kan bistå vid utbildningstillfällen. All personal från elevhälsan i Kalmar län har också fått delta i en föreläsning om vilka verksamheter som Fryshuset kan erbjuda som kan vara till hjälp för elevernas psykiska och fysiska hälsa. ”Välkommen hem” är en av dem som visar hur en bra kontakt med föräldrarna kan underlätta mötet med de nyanlända eleverna.

– Vi har även samtal med elevhälsan och när de upplever att de nyanlända föräldrarna inte har kunnat stödja sina barn i tillräcklig omfattning kan vi utöka de block i utbildningen som berör dessa frågor, säger verksamhetschefen Tina Toller, som menar att det finns ett stort intresse bland elevhälsans personal att veta mer om hur de arbetar. 

Elevhälsa
Foto: Johnér/Maskot bildbyrå AB

Det första och kanske främsta rådet Tina Toller vill ge till elevhälsans personal är att skapa forum för att möta de nyanlända föräldrarna. 

– Föräldrarna har rätt att vara med sina barn på skoltid, men vet de nyanlända föräldrarna om det? Bjud in dem att vara med sina barn i skolan och passa på att boka in ett möte med dem när de är på plats för att berätta vad elevhälsan är och gör, och varför den finns. 

Enligt Tina Toller finns det många missuppfattningar om vad elevhälsan är.

– Jag har mött nyanlända föräldrar som hört rykten om att sex- och samlevnadsundervisning betyder att eleverna ska ha sex under lektionstid. Bjud in till öppet hus och förklara hur man jobbar inom elevhälsan och red ut de missförstånd som finns, råder hon.

Modersmålslärare

För att nå ut till föräldrarna åker Fryshusets personal ibland ut till boenden för nyanlända och presenterar sig. Man berättar om utbildningstillfällena och bjuder in föräldrarna med möjligheten att få tala sitt eget språk under mötena. Att ha tillgång till personer som kan det aktuella modersmålet på skolan är nästan en förutsättning för ett jämlikt möte, menar Tina Toller. 

– Om det är en tolk som kommer utifrån och som inte kan ämnet blir det inte trovärdigt.  

Att öka förståelsen hos de andra eleverna kring frågor som rör de nyanlända eleverna är, enligt Tina Toller, också viktigt för att eleverna ska kunna mötas och samverka på bästa sätt. 

– Vi kan aldrig göra separata insatser bara för enskilda målgrupper. Alla elever behöver prata om frågor om heder, posttraumatisk stress och rasism, det räcker inte att ha teman som ”Hela världens mat” en gång per termin för att skapa medvetenhet och förståelse, menar hon.

Här ser Tina Toller en chans för elevhälsan att ta på sig ansvaret att se helheten och fundera över hur man i ett större perspektiv kan jobba tillsammans på skolan med dessa frågor. 

– Genom att gå samman kan man jobba med elevernas totala välmående, säger hon. 

I dagsläget finns ”Välkommen hem” endast i Kalmar län. Förfrågningar har kommit in från flera kommuner och sedan årsskiftet håller utbildningen på att paketeras så att den kan bli nationell.

– Vi håller på att utveckla ett utbildningsmaterial för att kunna utbilda utbildare i de kommuner där vi inte finns för att kunna utveckla verksamheten ytterligare, säger Tina Toller. 

Välkommen hem

Föräldrautbildning för nyanlända föräldrar och föräldrar i migrationsprocessen på modersmål, 
i regi av Fryshuset. 

Syftet är att ge föräldrarna ökad förståelse för det svenska samhället ur ett barnperspektiv. 
Kursen syftar också till att hjälpa föräldrarna att vara delaktiga i sina barns skolarbete, fritid och utveckling.

Utbildningen startade 2015, i samband med den stora flyktingvågen, och har skapats genom förfrågningar från skolor.

Teman i kursen:​

Barnuppfostran i Sverige i dag, nu och historiskt 
– olika stilar och förhållningssätt.
Gränssättningar och regler – kontroll eller stöd.
Mamma, pappa och barn – olika roller och dess betydelser i familjen och samhället.
Fritid, kompisar och internet.
Hälsa – fysiskt och psykiskt.
Polis, socialtjänst och skola – samarbete.

Här finns Fryshuset:

Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, 
Norge, Småland/Öland och Borlänge.

Film om hälsosamtal med nyanlända

Nyanlända elever ska i likhet med andra elever erbjudas hälsosamtal, men många elever har inga tidigare erfarenheter av elevhälsan.

Vänersborgs kommun har tillsammans med Uppdrag Psykisk Hälsa tagit fram en film som kan användas inför elevhälsans möte med nyanlända elever.

Ett viktigt budskap i filmen är att skolsköterskan samarbetar med övrig personal inom elevhälsan och att elevhälsan vid behov samverkar med andra aktörer, som socialtjänst och hälsosjukvård.

Filmerna finns på fem olika språk: arabiska, engelska, romani, somaliska och svenska.

Se: uppdragpsykiskhalsa.se/skola-och-elevhalsa/halsosamtal/

Ann-Cathrine Johnsson

Ann-Cathrine Johnsson

Frilansjournalist med inriktning på forskning inom skola, medicin/hälsa och hållbarhet.
 

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Tidskriften Elevhälsa.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Ny kunskap, fördjupning, metoder, verktyg och konkreta råd – Elevhälsa är tidskriften för hela elevhälsoteamet!

Bli prenumerant