Hög puls ger bättre betyg

I boken Spark – the revolutionary new science of exercise and the brain (2008) berättar författaren och psykiatern John J. Ratey om hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan på olika sätt.

Framförallt handlar det om att den fysiska grunden för inlärning – nya kopplingar mellan hjärnceller – går enklare när hjärnan är aktiverad av fysisk träning. På mikronivå är det signalproteinet BDNF (brain-derived neurotrophic factor) som frigörs och bygger upp nya synapser i hjärnan. Den höjda pulsen gör att miljön för inlärning blir gynnsam.

Ett viktigt fall i boken var en studie på ett helt skolsystem om 20 000 elever i amerikanska Naperville, Illinois, som med hjälp av pulsträning innan tunga lektioner ökade sina resultat i teoretiska ämnen.

Under de sju år som lärarna på Naperville Central High School låtit eleverna träna på en viss pulsnivå – mellan 160 och 200 slag i minuten – innan de haft lektion i engelska eller matematik nådde de häpnadsväckande resultat. Utvärderingar som skolan gjort visar att pulsträning före lektioner i engelska eller matematik har förbättrat elevernas resultat i dessa ämnen med upp till 40 procent. För att den positiva effekten ska uppstå måste elevernas puls ligga på rätt nivå under 20 minuter och den efterföljande lektionen måste genomföras inom 90 minuter.

I Sverige har metoden med extra pulshöjande pass på schemat spritt sig till bland annat Vammarskolan i Valdemarsvik och till Östra gymnasiet i Huddinge utanför Stockholm. Från bägge skolorna rapporteras hur eleverna mår bättre, orkar mer med bättre förmåga att koncentrera sig på de efterföljande teoretiska lektionerna.

Referenser

Orre, J. U. (2012, juli). Pulsträning för bättre matteresultat. miVida. Hämtad den 17 februari från http://www.larar nasnyheter.se/mivida/2012/07/05/pulstraning-battre-matteresultat

Othman, S. (2016, januari) Hög puls öppnar hjärnans fönster. Grundskoletidningen, nr 1, 16-18.

Sparking Life, http://sparkinglife.org/page/naperville-central-high-school Hämtad den 17 februari, 2016.

Eva Selin

Eva Selin

Redaktör för tidskriften Elevhälsa på Gothia Fortbildning där hon också arbetar med innehållet till konferenser för lärare och elevhälsopersonal. Eva är fackpressjournalist i grunden.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Tidskriften Elevhälsa.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Ny kunskap, fördjupning, metoder, verktyg och konkreta råd – Elevhälsa är tidskriften för hela elevhälsoteamet!

Bli prenumerant